Tasmanien
Måndag morgon började vår resa till Tasmanien, och Hobart. En mysig hamnstad, längst söder ner i Tasmanien. Vi skulle då hyra bil,  men hade inget internationellt körkort. Vi fick då ta oss in i stan, vi gick sedan länge för att hitta det stället där man kunde fixa ett körkort. Det var inte lätt att hitta, och när vi väl kom dit skulle vi inte få översättningen förens nästa dag. Inget boende, ingen bil och hela planen för veckan var förstörd. Men lyckligtvis nog fixade dom det på 2 timmar, så 4 h senare än planerat var vi äntligen ute på vägen. Vi stannade först vid bigW för att handla sovsäck, tält och liggunderlag då vi skulle campa på vägen. Sen började resan mot Freycinet nationalpark. Vi båda var så trötta efter att ha gått upp vid 02:00 på natten samma dag, så vi fick stanna vid sidan av kanten och sova ett par timmar i bilen innan vi fortsatte. Vi körde ett tag, innan vi stannade igen för att sova några timmar innan det skulle bli morgon. Vi kom fram till parken, köpte ett nationalpass som behövs, och sedan klädde vi på oss vandringskläder och packade våra ryggsäckar, för att ta oss upp för mount Amos. Ett brant och stenigt berg, med mycket klättring upp för stenar och klippor. Tog ett par timmar upp, och det var rätt så jobbigt. Men väl uppe var det värt det, för det vi såg var bortom denna värld. Tappade andan av den fina utsikten. Vi tog en picknick där uppe och fotade innan vi skulle ta oss ner igen, vilket var läskigt. Fick hasa ner på rumpan, då det var så brant på vissa ställen.
Vi åt sedan middag på resturangen på parken, och köpte en tältplats för natten. Vi åkte in till biencho ett par mil norrut, där jag köpte halstabletter. Fick då förslag om att gå till stranden när det blivit mörkt för att se pingviner. Sagt och gjort, efter vi handlat frukost och kvällsmat tog vi bilen till stranden och väntade. Till slut kom en guidad tur ner där de hade speciella ficklampor med sig, då vanligt ljus skrämmer iväg dem. Och wow vad coolt det var att se vilda pingviner. De var så söta och såg exakt ut som på film. Tyvärr gick det inte att ta några bilder, då det var sa mörkt och man fick som sagt inte ha på något starkt ljus.
Vi myste sedan ner oss i tältet med lite kvällsmat. Ost, kex och jordgubbar. Vi vaknade dock under natten av att vi frös och det var superfuktigt i hela tältet. Vi fick faktiskt förflytta oss till bilen resten av natten. Jag vaknade sedan upp super förkyld.
Vi tog oss sedan ner mot en annan hamnstad, och åkte båt över till Maria island, som är en ö som är obefolkad, där det inte får bo någon eller använda några motorfordon. Perfekt ställe att vandra eller cykla på. Vi gick runt på ön igenom skogen ner till the painted cliffs vid havet, och satt sedan och åt lite fika innan vi tog båten tillbaka. Det häftigaste på ön var nog alla vilda wombats som fanns  överallt.  Enligt vår hyresvärd är detta något som inte ens många australiensare får uppleva. Vi lyckades iaf klappa på ett par, och både jag och Marcus håller med om att wombats är det sötaste djuret vi sett.
Vi åkte tillbaka till hobart, och vidare mot tahuna airwalk, mitt i regnskogen. Man vandrade på höga broar som gick i luften och över vatten. Vi spenderade dagen där, innan vi körde tillbaka till Hobart där vi gick ut och åt pizza vid hamnen och sedan sov sista natten i bilen. Vi åt frukost vid samma ställe som vi gjorde när vi kom hit, då deras pannakakor var riktigt goda. Världens godaste pannkakor måste jag nog säga.
Men detta var också en jobbig resa. Man sov dåligt, det var kallt och vi hade ingen dusch på 4 dagar. Jag fick tvätta mig med våtservetter. Som jag saknade värmen här nere, det var 14 grader på dagen och 8 på natten. Men att komma från tropiskt klimat med 30+, var detta hemskt. Tur att jag hade Marcus som värmde mig. Man fick avvänja sig vid internet också, för de hade vi bara tillgång till någon gång om dagen när vi åt middag.
För att sammanfatta detta fantastiska ställe, finns det inget bättre sätt än att säga att det var som att befinna sig i ett fantasi land, som bara syns på filmer. Så alla som åker till Australien, missa för gudskull inte Tasmanien!! Överallt man kör är sig olikt det andra stället, och naturen är så otroligt vacker. Hur coolt är det inte också att befinns sig så nära sydpolen som man gör i Tasmanien?